8
v4

@RAMY megahed

8
v4

@RAMY megahed

歌詞
سيدنا رمسيس التاني
ذهبت اليوم لمصلحه الأحوال المدنيه
لتجديد بيانات بطاقه تحقيق الشخصيه
إستلمت الرقم القومي بعد نهو الإجراءات الروتينيه
خرجت من المبني هفني شوقي علي طبق كشري بتقليه
فذهبت إلي المطعم فورا
و طلبت طبق من الأكبر حجما
و نظرا لآثار الشطه من لهب
فأضفت إلي كرشي واحد أرز بلبن
و لم إقدر أن أكمل سيري بدون حجر و معاه شاي خمسينه
فجلست لتناولهم علي مقهي يسمي مرسي أفندينا
و أثناء ما كان الواد بيرص الولعه
ضربت كفا علي كفا
و نزلت من عيني الدمعه
تأثرت إني عمري وصل فوق التلاتين بشويه
آخر مره جددت بطاقه كانت بعد ما خلصت الكليه
ساعتها كنت أنظر للرقم القومي و تملأني الطاقه الإيجابيه
سأنجح و بإصرار و عزيمه سأعافر ضد الروح الإنهزاميه
آلان أنظر للرقم القومي أبحث عن أي مشاعر مش لاقي
إستغربت إن مفيش جوايا شيء سلبي أو إيجابي
و لمحت في ضهر الرقم القومي صوره سيدنا رمسيس التاني
أخذتني ظنوني و تخاريفي أن الصوره بتتحرك
و تماديت جنونا أن رمسيس التاني بيوجهلي سؤالا و بينطق
هل ليك بصمه أو هويه وسط الخلق تفرق بيها إنت مين؟
هل ليك إعراب من الخريطه العالميه و عارف إنت فين؟
نجحت ف أي حاجه تقول عليها إنجازات؟
شكلت ليك أراء و فكر لحل المشكلات؟
بيمثلك إيه طريق الشغل ف المرواح و ف الرجوع؟
هل عند حافز و طاقه تولد شعله أمل للطموح؟
هل هييجي يوم
ينتهي صراع سباق اليوم
و تعتبر دي كانت البدايه؟
ولا العمر دخل منعطف
خلاص بدايه النهايه؟
هل مطمن؟
هل قلقان؟
هل حاسس تجاه المستقبل بالأمان؟
هل راضي علي الوضع الراهن للزمان؟
شايف في قلب الوطن ليك مكان؟
و لا إنت ضيف عليه؟
ولا هو ضيف عليك؟
سيدنا رمسيس التاني
أعي منطق سؤالك لكن حقا لا أبالي
ماشي جنب حيطي حابب بس أكون في حالي
لو تسألني علي الأمل .. تحيا مني ليك
أمل طلعت معاش خلاص و بتسلم عليك
أتمني يخوني ظني تفتح عينك تشوف
مفيش عندي أي حافز غير هو دافع خوف
هناك صراع ما داير في قلب المملكه
الخيط أصبح طويل نحيل بين طوائف خلقها
منتشر عقول مريضه بأفكار تراب حجر
تقدر تقول قرود تاهت بالغلط في جبلايه بشر
و ممنوع عني الفضول إني يكون لي وجهه نظر
مفروض عليا إتعلم إزاي و إمتي بس أقول نعم
بعد 7000 سنه من تاريخ حضاره بقيت زيك صنم
بيضيع مني عمر ف فك ألغاز بين سطور وسط الجمل
منقوش في الوجدان حمار و عايزني برضو أكون جمل
و يتهد حيلي من الهدد فوق ع الجبل
و في الليل أعزف لحن للوفاء و الأمل
و مش شايف أي داعي لتذويق الكلام و الغزل
دول داخلين بجهل في سبق يتنافسوا علي الغباء
فأنا سقفت ليهم بدل ما أسمعهم صوت الإستياء
لو جه في يوم سألت إزاي و ليه بالأدب و بالكسوف
وشي و أفايا راح يشتكي من كتير كتير ضيوف
سامحني لو معنديش ليك إجابه واضحه بمنتهي الصراحه
أنا أصلي بعت دماغي لجل أعيش في هدوء و راحه
音楽のスタイル
Rap

よろしければ

曲のカバー Harminckilenc gyertya
v4

Zsuzsanna Garabuczi が Suno AI を使用して作成しました

曲のカバー techno chuja
v4

Wolfgang Halal が Suno AI を使用して作成しました

曲のカバー Моя дорога моя удача
v4

Надежда Ермакова が Suno AI を使用して作成しました

曲のカバー O Tempo Sabia
v4

Silvio Vieira Silva が Suno AI を使用して作成しました

関連プレイリスト

曲のカバー Sahra Logo
v4

Elbasha Bishy が Suno AI を使用して作成しました

曲のカバー Гауһар жаным
v4

Гаухар Досымханова が Suno AI を使用して作成しました

曲のカバー حب
v4

ابو سامح المشولي が Suno AI を使用して作成しました

曲のカバー Дед пердел
v4

Daniil Lyamaev が Suno AI を使用して作成しました